OCMW MOL
Een OCMW heeft de opdracht om voor elke persoon een menswaardig leven te verzekeren. Die opdracht vloeit voort uit het eerste artikel van de zogenaamde OCMW wet van 8 juli 1976. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een menswaardig leven te leiden dat beantwoord aan de menselijke waardigheid. Hierbij hebben we prioritaire aandacht voor de kwetsbare groepen. We willen deze groepen blijvend kansen geven in het streven naar zelfredzaamheid. Enerzijds betekent dit dat we ervoor zorgen dat mensen krijgen waar ze recht op hebben, maar hen hierbij wel aanspreken op hun burgerzin én verantwoordelijkheid. Een van deze rechten is recht op onderwijs en recht op tewerkstelling. Echter merken we dat de drempel om tot de juiste vorm van onderwijs en tewerkstelling te komen, nog steeds erg groot is.
Het OCMW probeert op maat van cliënten mee op zoek te gaan naar de goede opleiding en de juiste tewerkstelling. Als dienst activering binnen het OCMW hebben wij de opdracht om mensen te begeleiden binnen dit proces. Een begeleiding naar tewerkstelling gaat enerzijds om het aanleren van de juiste arbeidsattitude als ook het bijschaven van de verschillende arbeidscompetenties. Het gaat namelijk om de erg kwetsbaren die al geruime tijd verwijderd zijn van de arbeidsmarkt.
Een van de middelen die we als organisatie kunnen inzetten is art. 60§7 tewerkstelling. Binnen deze tewerkstelling, worden de rechten terug opgebouwd die nodig zijn om hun recht op sociale zekerheid op te bouwen. Na afronding van dit traject, openen zij hun recht op werkloosheidsvergoeding en worden deze cliënten op gebied van werk verder opgevolgd door de VDAB. Sinds januari 2017 zijn er verschillende wijzigingen gebeurd binnen het decreet van de VDAB wat ervoor gezorgd heeft dat de begeleiding naar werk vanuit een OCMW uitgebreid is. Gemiddeld zijn cliënten gedurende 2 jaar in begeleiding bij de dienst activering aangezien trajecten nu bestaan uit een voortraject, een traject art. 60§7 tewerkstelling en een nazorgtraject. De grootste nadruk wordt de dag van vandaag gelegd op het bewijzen van een doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt.
Door het extra inzetten op opleidingen voor, tijdens of zelfs na art. 60§7 zal ervoor zorgen dat deze kwetsbaren op de juiste plaats op de arbeidsmarkt terecht kunnen komen. Tot op heden merkt het OCMW dat zij vaak niet de juiste kansen krijgen die ze verdienen op verschillende levensdomeinen omwille van de stempel die ze opgedrukt krijgen (geloof, origine, geslacht, inkomen,….). Hierdoor verzeilen ze vaak via art. 60§7 tewerkstelling door naar een werkloosheidsuitkering om dan uiteindelijke terug geschorst te worden en terug te landen in begeleiding van een OCMW onder de vorm van een leefloon. Enkel door te investeren in deze doelgroep op de juiste manier en op maat van iedereen, kunnen we ervoor zorgen dat mensen uit de armoede kruipen en zelf terug hun leven in handen kunnen nemen.
Vandaag beschikt het OCMW-Mol over een team activeringsbegeleiders van van 6 koppen, samen goed voor 5.6 VTE. Twee van deze medewerkers werken op een outreachende manier aan het wegwerken van de randvoorwaarden. Er zijn vele randvoorwaarden die tewerkstelling in de weg staan. Door samen op pad te gaan met de cliënt, trachten we deze weg te werken en willen we op zoek gaan naar het juiste jobdoelwit om zo een goede doorstroom naar werk mogelijk te maken. De andere vier medewerkers zetten zich in voor de TWE trajecten in kader van de art. 60§7 tewerkstelling. De laatste jaren heeft het OCMW sterk ingezet om samenwerkingsverbanden op te bouwen met privéwerkgevers.
De algemene bevindingen stellen wel dat voor cliënten die reeds geruime tijd niet op de arbeidsmarkt actief zijn geweest, de eerste stap naar privé werkgevers te hoog gegrepen is.
Het OCMW probeert op maat van cliënten mee op zoek te gaan naar de goede opleiding en de juiste tewerkstelling. Als dienst activering binnen het OCMW hebben wij de opdracht om mensen te begeleiden binnen dit proces. Een begeleiding naar tewerkstelling gaat enerzijds om het aanleren van de juiste arbeidsattitude als ook het bijschaven van de verschillende arbeidscompetenties. Het gaat namelijk om de erg kwetsbaren die al geruime tijd verwijderd zijn van de arbeidsmarkt.
Een van de middelen die we als organisatie kunnen inzetten is art. 60§7 tewerkstelling. Binnen deze tewerkstelling, worden de rechten terug opgebouwd die nodig zijn om hun recht op sociale zekerheid op te bouwen. Na afronding van dit traject, openen zij hun recht op werkloosheidsvergoeding en worden deze cliënten op gebied van werk verder opgevolgd door de VDAB. Sinds januari 2017 zijn er verschillende wijzigingen gebeurd binnen het decreet van de VDAB wat ervoor gezorgd heeft dat de begeleiding naar werk vanuit een OCMW uitgebreid is. Gemiddeld zijn cliënten gedurende 2 jaar in begeleiding bij de dienst activering aangezien trajecten nu bestaan uit een voortraject, een traject art. 60§7 tewerkstelling en een nazorgtraject. De grootste nadruk wordt de dag van vandaag gelegd op het bewijzen van een doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt.
Door het extra inzetten op opleidingen voor, tijdens of zelfs na art. 60§7 zal ervoor zorgen dat deze kwetsbaren op de juiste plaats op de arbeidsmarkt terecht kunnen komen. Tot op heden merkt het OCMW dat zij vaak niet de juiste kansen krijgen die ze verdienen op verschillende levensdomeinen omwille van de stempel die ze opgedrukt krijgen (geloof, origine, geslacht, inkomen,….). Hierdoor verzeilen ze vaak via art. 60§7 tewerkstelling door naar een werkloosheidsuitkering om dan uiteindelijke terug geschorst te worden en terug te landen in begeleiding van een OCMW onder de vorm van een leefloon. Enkel door te investeren in deze doelgroep op de juiste manier en op maat van iedereen, kunnen we ervoor zorgen dat mensen uit de armoede kruipen en zelf terug hun leven in handen kunnen nemen.
Vandaag beschikt het OCMW-Mol over een team activeringsbegeleiders van van 6 koppen, samen goed voor 5.6 VTE. Twee van deze medewerkers werken op een outreachende manier aan het wegwerken van de randvoorwaarden. Er zijn vele randvoorwaarden die tewerkstelling in de weg staan. Door samen op pad te gaan met de cliënt, trachten we deze weg te werken en willen we op zoek gaan naar het juiste jobdoelwit om zo een goede doorstroom naar werk mogelijk te maken. De andere vier medewerkers zetten zich in voor de TWE trajecten in kader van de art. 60§7 tewerkstelling. De laatste jaren heeft het OCMW sterk ingezet om samenwerkingsverbanden op te bouwen met privéwerkgevers.
De algemene bevindingen stellen wel dat voor cliënten die reeds geruime tijd niet op de arbeidsmarkt actief zijn geweest, de eerste stap naar privé werkgevers te hoog gegrepen is.